på begäran från syster

När jag sa till syster att jag skulle göra räkgryta till kvällsmat så fick jag en begäran att slänga upp receptet på bloggen. Och eftersom lillasyster snoris lyder under storasysters lag så får jag ju helt enkelt göra henne nöjd!

Räkgryta med curry


Det bästa med att bo i Norge är att räkor inte är svindyra. Frysta oskalade betalade jag 24:90 kr/kg för i butiken nere på hörnet.


Börja med att hacka paprika och färsk chili.


Värm upp lite olja och släng i paprikan och chilin tillsammans med en gnutt cayennepeppar, salt, vitpeppar, pressad vitlök och massa curry. Fräs!


Släng i en burk krossade tomater, jag hade tagit fel i affären så jag hade hela skalade tomater i skafferiet, men det åtgärdades fort med en kniv. Låt puttra en stund.


Medans tomatgegget puttrar så får man passa på att ta en bild på mannen i huset som har fått uppgiften att skala räkorna. Och eftervart så slänger man i matlagningsgrädden i röran och låter det kräma ihop sig. Och sist men inte minst så slänger man i räkorna och smakar av.


Voila! Färdig och supersmarrigt. Inte världens finaste uppläggningsbild men vad gör det om hundra år!


I samlat format:
Räkor
2 färska chilis
1 gul Paprika
cayennepeppar
vitpeppar
salt
curry
2 pressade vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
3 dl matlagningsgrädde


Superenkelt och supergott!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Det ser gött ut, trots att jag inte är så förtjust i räkor!

2011-02-08 @ 20:32:19
URL: http://gottsafisken.wordpress.com/
Postat av: Sis

Mmmmm.... Ska jag minsann testa!!!

2011-02-09 @ 08:09:36
URL: http://kastrullis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0