människan vs drömmen

Det är många som har drömmar, det är inte alla som klarar av att komma till sitt mål. Kanske har de inte ens ett mål. Kanske de nöjer sig med att drömma? De nöjer sig med att leva ett underklass liv utan varken pengar eller respekt. De knegar dag ut och dag in på ett jobb där de inte ens blir sedda. Är det detta som är lycka för dig? Må så vara, då är du en av lyckliga få. Men alla andra. Var är ambitionen, det är det många som frågar sig. De flesta vill komma någonstans, de flesta vill bli lyckliga och känna att de gör något som betyder något för dem själva. När jag känner att jag står och stampar på samma ställe så är det mig själv jag blir arg på. Att jag inte tar tag i mitt liv, att jag inte sätter upp ett mål som JAG vill till, inte ett som min omgivning vill att jag ska till. Man kan inte bli arg på andra för att man själv inte lyckas. Det är nästan fegt. Besviken kanske, det är en annan sak, men sätt upp ett mål. Att börja med ett mål och sen jobba hårt för att komma till det.  Man måsta ha viljan, drivet och glöden för att lyckas. Någonstans i alla människor finns den, vissa måste bara leta fram den.

Idag är det många som talar illa om ”dagens ungdom” och deras ovilja att jobba och göra bra ifrån sig. Bullshit! Vadå ”dagens ungdom”. Vad säger ni om alla alkoholister, narkomaner och hemlösa som är födda i mitten på decenniet? Är de drivna? Vill de visa sig från sin bästa sida och verkligen visa framfötterna? Nej. Det vill de inte, då hade de inte varit där de är idag. Inte det att alla varit hemlösa narkomaner sedan de var 20 år. Men hur många av de män och kvinnor som sitter i den sitsen idag tror ni marknadsförde sig på ett sjutusan sätt back in days och nådde sina mål? Inte många.

Människan och djuret är likadana. Samma skrot och korn. De svagaste måste sållas bort för att hela tiden förbättra rasen, att bli starkare, det är en synvinkel.  Eller så är djuret smartare än människan eftersom människan klarar av att ödelägga hela sitt liv genom att prova på något farligt som en annan människa uppfunnit och komponerat.  Det är en annan synvinkel.

Min syn på människan är att man måste lita på sig själv, tro på att man klarar det man drömmer om och göra om drömmen till ett konkret mål. All kan.


Kommentarer
Postat av: Em

Så rätt, så rätt. Och sen får man oavsett inte döma andra för att de kanske inte är i samma läge eller just där och då inte kämpar på, det tycker jag nästan är det svåraste.

2010-07-20 @ 15:51:08
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: claudia

Nu är veckans blogg igång, kika in på min blogg och anmäl dig. :)

2010-07-20 @ 16:01:59
URL: http://qlaudiia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0