why are you who you are?

 

Jag har alltid sagt att jag ska studera. Jag ska studera för att jag ska bli något. Man blir väl inget om man inte studerar har jag tänkt. Familjen tycker att man ska läsa ett program så att man får en titel. Ekonom, civilingejör, läkare eller något annat fint. När man släpper bomben att man ska läsa fristående kurser och skräddarsy sin väg till kunskap så är väl inte det riktig vad de ville höra. Vad blir man egentligen på det?

Men måste man egentligen bli någonting? På pappret alltså. Kanske mitt framtida jobb inte ens har en titel man kan studera sig till, jag har träffat och läst om så många människor med spännande jobb man inte visste fanns. Jag är väldigt imponerad över ungdomar i allmänhet och framförallt en del av mina vänner. Vi är ganska unga ännu och ändå är det en del av oss som inte studerat vidare men som ändå är uppe och går med nya, egna företag, som jobbar med det de brinner för och som klarar sig alldeles utmärkt i livet. Kanske till och med bättre än den stackars akademikern som studerade ”bara för att” och nu inte får något jobb på en överfylld marknad.

Nu är det absolut inget fel på att studera, det är ju superbra, man kan aldrig få för mycket kunskap. Men man måste nog tänka efter innan man gör det. Så man gör det för sin egen skull.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0